{Cara Membuat Untuk Pemula! Puding jagung

Puding jagung. Puding jagung mungkin kalah populer dibandingkan dengan puding coklat, buah ataupun lainnya. Jagung biasanya memang hanya dipakai untuk cara membuat bakwan jagung ataupun sayur lodeh. Lihat juga resep Puding Jagung enak lainnya.

Puding jagung Menyediakannya pun sangat mudah dan cepat. Kalau tiada idea apa hendak disediakan, bolehlah cuba Puding Jagung. Klik di SINI untuk resepi lain Puding Jagung yang saya sediakan sebelum ini. Cara membuatnya tidak susah Puding jagung menggunakan 7 bahan dan 5 langkah. Berikut cara membuat nya.

Bahan yang diperlukan Puding jagung

  1. Dibutuhkan 1 buah jagung manis.
  2. Dibutuhkan 1 bgks agar2 putih.
  3. Siapkan 1 saset santan kara.
  4. Siapkan 1 saset skm putih. Saya bendera.
  5. Siapkan 3 sdm gula pasir bisa tambah kalo suka manis.
  6. Dibutuhkan Sejumput garam.
  7. Dibutuhkan 3 gelas air putih.

Puding yang diletak susu cair lebih sedap berbanding puding biasa. Dengan rasa lemak dari susu cair dan manis dari jagung, ianya satu gandingan yang lengkap untuk menambahkan kelazatan puding kastard jagung ni. Resepi Puding Jagung, yang manis dan lemak berkrim. Sesuai dihidangkan sebagai kuih atau pencuci mulut.

Langkah Pembuatan Puding jagung

  1. Potong memanjang jagung/dipipil.
  2. Lalu blender dengan segelas air. Saring. Ambil airnya.
  3. Siapkan panci kecil. Masukan 2gelas air putih santan kara gula pasir susu kental manis sejumput garam dan agar2. Kalau mau lebih encer bisa tambah air nya stengah gelas lagi..
  4. Nyalakan api & didihkan sambil diaduk terus agar santan tidak menggumpal. Setelah santan & air tercampur rata masukan jagung yg sudah diblender dan disaring. Aduk2 agar santan tidak pecah..
  5. Aduk terus sampai mendidih. Setelah mendidih tes sesuaikan rasa. Klo rasanya udah pas matikan api dan tuang di cetakan.

Cara nak menyediakannya pula sangatlah mudah. Untuk resepi ini, Che Nom cuba mencari jalan yang paling mudah untuk sediakan puding jagung dan sukatannya pun senang untuk diikuti. Rasanya memang memikat selera kami sekeluarga. Selain artikel Puding Jagung Kastard Chef Wan yang anda cari, anda juga boleh mencari banyak artikel mengenai resepi puding, resepi puding terkini, resepi puding kastard simple dan mudah, resepi puding karamel simple sedap dan lain sebagainya di blog Resepi Puding ini. Okay, semoga blog ini dapat bermanfaat bagi anda.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel